HTML

majommajompicsa

ez az én blogom, ahova felírom, hogy mit olvasok, hogy ne felejtsem el, mert különben biztos, hogy elfelejteném.

Friss topikok

  • jorgecosta: teszt (2010.06.11. 17:15) verem
  • Dianos: Mostanában elég keveset olvasol, mester! Vagy csak a blogodat hanyagolod? Bárhogy is legyen, adhat... (2009.01.29. 22:09) Magenta Star
  • donofrio: Nem olyan egyértelműen ismert,pedig nagyon jó!Olvastam,sőt meg is vannak az említett könyvei!Remél... (2007.12.30. 23:48) Jorge Amado

Linkblog

2009.03.27. 06:44 jorgecosta

Szar cim

109 Vargas Llosa - A Zold Palota:

vargas llosa masodik regenye vegleg eldontotte a megszokott kerdest, az elso konyv a jo vagy maga az iro is. ezt persze en mindvegig tudtam, habar a varos es a kutyakat meg nem volt szerencsem olvasni (ugyan attila kezeben meg pesten lattam - o nem boldogult vele, "nem szeretem a katonakat"), azonban mast mar igen, amitol boseges hasmenes-vegtermekben usztathattam a labfejemet testemhez kapcsolo izuletet.

ugy erzem most, hogy a zold palota mindegyiken tultesz.

nem arrol van szo, hogy a kesobbi konyvekben kifogyott, kifolyt volna valami, ami a zpban jelen van, egyszeruen markansabb, sotetebb, meg a jatekosabb reszeknel is. mintha ez lenne a palya csucsa.

annak ellenere, hogy nem ismerem a tobbi regeny keletkezestortenetet, le mernem fogadni, hogy ennyi idot es energiat az egyikre sem pazarolt. itt egy 500 oldalas konyvrol van szo, amit tobb, mint 4000 oldalbol vagott ossze. nem puszta intuicio mozgatja kezet, mindvegig tudatos elvek menten halad. hogy is lehetne ellenkezo esetben kihajitani 2000 lapra eleg felesleges vazlatot?

mindvegig kodos a tortenet, nagyon nehezen ertheto, rendkivul nehezen olvashato. a fordito szerint epp azon a vekony vonalon laviroz, ami az olvashatatlansagot es az esztetikai erteket, zsenialitast valasztja el - ezzel inkabb tobbe, mint kevesbe egyet is ertek. ennek ellenere nem fordul meg az emberben, hogy otthagyja, viszont nem is ragadja el a regeny az olvasot. nem lehet falni a lapokat, nem nyujt felhotlen kikapcsolodasra lehetoseget, de ha nem olvassa, rovid idon belul kivanja az ember.

ha semprun huszevegynapjaban szerettem az idovaltast, itt sem mehetek el mellette, habar az elobbinel ugy erzem, arra van fektetve a hangsuly, itt csak egy markans eszkoz a sok kozul (dialoguson belul is valt, mikor ki beszel melyik idoben?, figyeljunk oda, zsenialiszsenialis, sokszor zero kozpontozassal, aztan latszolag a vele egybetartozo kovetkezmeny meg jelolve, miert? elsore nehez erteni), hogy minel jobban belekeverje, azaz koncentraltta tegye az olvasot. nem lehet lankadt figyelemmel olvasni, akkor az ugy boven el van veszve.

a vegere persze teljesen kikristalyosodik minden, az epilogus megoldja a gordiuszinak tuno csomot - joval intelligensebben, mint egy kardvagas. fushia meg jol elrohad.

azt mondom, hogy aki egy ilyen regenyt meg tud irni, az menjen a picsaba.

110 Salinger - Catcher in the Rye:

ezt a konyvet majdnem elloptam, de a tobbiek azt mondtak, hogy nem tehetem. szerencsere a husz eve indoneziaban elo, kaliforniai bungalloegyuttes-tulaj no olcson eladta nekem, bomba faluja, togean-szk.

a konyvrol magarol sokat hallottam. azt mondtak, tinedzserkent, serdulokent (mindket szot utalom) kell olvasni. en erre azt mondom, hogy tinedzserkent, serdulonkent (meg mindig nem kedvelem oket jobban) kell olvasni.

nem arrol van szo, hogy rossz konyv lenne, mert nem az, de ez a tipusu depressziv hangulat inkabb megmosolyogtat, a fikazodas viszont tetszik, mert en sem szeretek egy csomo mindent, es csak azert, mert csipobol nem szeretem, aztan meg rajovok, hogy inkabb semlegesek, pedig a semlegesseg az valojaban sokkal sulyosabb dolog.

ami mellett nem tudok elmenni - aztan lehet, hogy kesobb majd megkovetem magam -, az a cim magyar forditasa.

borzalmas.

megmondom oszinten, tulnyomo reszben ez tartott vissza attol, hogy valaha a kezembe vegyem, az angol kiadas egybol meggyozobb volt. egyaltan a regeny vege fele elhangzik a kifejezes, ami tokeletesen masra utal, mint a magyar zabhegyezes. egy gyonyoru vagyalomkeppel talalkozunk, ami a magyar cimben tavolrol sincs jelen. nem azt akarom mondani, hogy en jobb cimet tudtam volna adni vagy hogy konnyu forditani, mert nem, de ez akkor is kritikan aluli. tovabba rendkivul kivancsi vagyok ezek utan a magyar forditas egeszere, mert hemzsegett az olyan kifejezesektol, amiket ha nem is ilyen orbitalisan jelentesileg, hanem a fent bemutatott hangulatbeli modon lehet rendesen elbaszni (elkurni irtam volna, ha ennek meg nem lenne egy nem reg kialakult tobbletjelentese, ami mast is feleslegesen eszunkbe juttatna).

a vegen meg mondjuk eleg gaz a tanarbacsi szentbeszede. illetve annyira nem, de azert kicsit jobban lehetett volna arnyalni azt a kis uzenetet.

Szólj hozzá!

Címkék: palota konyv salinger vargas llosa zold zabhegyezo fushia


A bejegyzés trackback címe:

https://majommajompicsa.blog.hu/api/trackback/id/tr401028474

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása